בולוניה | העיר השמנה של איטליה

מגדלים עקומים, קשתות ציוריות ,עיר שוקקת ומלאת חיים – זוהי בולוניה שנקראת גם לעיתים קרובות "השמנה" ומספקת חוויה תרבותית וקולינארית בלתי נשכחת. אפילו אוניברסיטה לגלידה תמצאו כאן.

mike-l

מייק לובוביץ' | CASITALIS

25 בפברואר 2020 | זמן קריאה: 4 דקות
mike-l

מייק לובוביץ' | CASITALIS

25 בפברואר 2020 | זמן קריאה: 4 דקות

בולוניה לא נכללה בעבר במסלוליהם של מטיילים ישראלים באיטליה שבד"כ מיהרו להגיע מהצפון ישר לטוסקנה ולא גילו שמץ של סקרנות לגלות את "העיר השמנה" של איטליה.  בשנת 2019 הוסיפה חברת הלאו-קוסט ראיינאר קו חדש בין תל אביה לבולוניה שכנראה ישנה את המצב ויכיר סוף סוף לישראלים את אחת הערים היפות והמעניינות של איטליה.

אומרים שבולוניה דומה לפירנצה – רק בלי כל התיירים. כמו כל ההשוואות הנדושות מסוג זה גם במקרה הזה ההשוואה לא קשורה לכלום, בדיוק כמו "אמסטרדם – ונציה של הצפון" או "ואלה ד'איטריאה – הטוסקנה של הדרום". אין שום קשר בין בולוניה לפירנצה מכל הבחינות (היסטורית, פוליטית, קולויארית, והיד עוד נטוייה). מה שבטוח שבולוניה היא אחת הערים הכי תוססות ומסקרנות באיטליה שאסור לכם לפספס.  . להלן כמה סיבות שבגללם אני אוהב את בולוניה. כדאי שתנסו גם אתם!

פיאצה גרנדה – piazza grande

(העיר) "השמנה" – La Grassa

באיטלקית, בולוניה מכונה גם "לה גרסה" – "השמנה" והסיבה לכך היא כמובן המטבח המקומי – גורם הדולצ'ה ויטה בבולוניה ובאזור אמיליה-רומאניה בכלל במיוחד מסיבה זאת. בולוניה היא ביתם של מאכלים ומצרכים רבים שמפארים את המטבח האיטלקי בכל העולם: Tagliatelle al ragù (המכונה לעתים קרובות "ספגטי בולונז" על ידינו) מגיע מבולוניה, כך גם טורטליני וטורטלוני, מורטדלה ומין לחמניה מטוגנת (מדהימה) שנקראת gnocco fritto  או crescientina  כך גם היינות המצוינים שונים  וכמובן הנקניקים השונים. 

כריך מורטדלה
קרשנטינה – Crescientina

פארמה ומודנה

ואם אין די בכך, החגיגה ממשיכה: בולוניה קרובה לפרמה ומודנה, במידה ותרצו להרחיב את החוויה הקולינארית ולקפוץ לטיול יום לפארמה ומודנה ברכבת או ברכב פרטי. הפרושוטו של פארמה – prosciutto di parma, גבינת הפרמיג'אנו – Parmigiano (ולא פרמזן כפי שנוהגים לקרוא לו מחוץ לאיטליה שהינו בסה"כ חיקוי עלוב מגרמניה)  חומץ בלסמי אמיתי וכמובן הלאזניה ניתן כאן למצוא בשפע, באיכות הטובה ביותר ובמחיר שפוי.

אפריטיבו זה לא רק אפרול

כשאתם מבקרים בבולוניה, אסור לפספס את אחד המנהגים האיטלקים החשובים "האפריטיבו", שמוגש בשעות הערב המוקדמות כמו למשל APEROL  שהתפרסם בשנים האחרונות מחוץ  לאיטליה, CAMPARI או אפילו כוס יין לבן טוב ואיתם מוגשים חטיפים קטנים (בדומה לטאפאס). בבארים או מסעדות שונות ברחבי הרובע הישן של בולוניה.

אוניברסיטה לגלידה – כן, יש כאן גם את זה!

ולבסוף הדובדבן שבקצפת – אוניברסיטת הג'לאטו של הוקמה על ידי יצרן מכונות הגלידה Carpigiani. כאן תמצאו לא רק מוזיאון וחנות גלידה אלא תוכלו ללמוד איך ליצר ג'לאטו אמיתי ואיכותי. לכל אלו שאוהבים גלידה, אין ספק שה המקום לבקר!

הרובע הישן

מרקאטו קוואדרילאטרו – Quadrilatero ומרקטו (שוק) די מדצו – Mercato del Mezzo הנמצאים סמך ל פיאצה מאג'ורה – piazza Maggiore נחשבים ללב של בולוניה.  ממש כאן באזור ההיסטורי הזה השוכן בין סמטאותה הצרים של הרובע העתיק התנהלו חיי העיר מאז תחילת האלף השני לספירה.  מסחר, תרבות ופוליטיקה. בנוסף לבתי ספר, בנקים ומבני ציבור שונים ניתן היה למצוא כאן גם סדנאות של אומנים, צורפים ובעלי מלאכה שהותירו את חותמם על העיר עד לעצם היום הזה. כיום, לזכר אופיו המסחרי העתיק של הרובע, נותרו רבים משמות הרחובות ההיסטוריים כפי שנקראו אז: פסקריה – pescherie, קלצולארי – Calzolari, אורפיצ'י – Orefici ועוד. ברחובות אלו שכיום יותר מתמיד מדגישים את אופיה של בולוניה – "העיר שמנה" "ניתן למצוא חנויות (לרוב ללא דלת כניסה לחנות) המציגות לראווה את מיטב מיצרכי מזון מהמסורת  אמילינית.

מרקטו דיו מדצו שימש מאז ימי הביניים זה למקום והמפגש ומסחר שבושבו התגלמה מאז ומתמיד המסורת הגסטרונומית של העיר. לאחר איחוד איטליה בשנת במאה ה18 הפך לשוק המקורה (מכוסה בתקרה) הראשון בעיר, בשנת 2014 לאחר שהיה סגור למשך תשע שנים עבר השוק שיפוץ  יסודי. השוק מכיל דוכנים וקיוסקים קטנים המציעים גבינות, נקניקים, פסטה ומאכלים אחרים שניתן לאכול באחד מהשולחנות המשותפים שנמצאים ברחבי השוק

סאלומריה – salumeria

התעלות הנסתרות של בולוניה

מאז המאה 12 זרמו בבולוניה תעלות רבות שניזונו מנהרות רנו וסבנה וחילקו את המרכז העיר לשניים. רשת הצפופה של תעלות מים המלאכותיות, הסתעפה למספר רב של ערוצים המכונים קיאביקה – Chiaviche אשר שימשו בעיקר למטרות מסחר. במאה ה17 שימשו התעלות גם  להפעלת 500 טחנות שרובן שימשו לטווית משי.

במאה ה -19, נקברו התעלות כמעט לחלוטין ורק לפני מספר שנים, לאחר עבודות שיקום משמעותיות נחשפו שוב כמה מהתעלות שניתן כיום לראות במספר מוקדים ברובע הישן.

עיר שוקקת מלאת חיים

לדעתי בולוניה ללא ספק הינה אחת הערים התוססות ביותר באיטליה עם אוירה מאד מיוחדת. אחת הסיבות העיקריות לכך היא האוניברסיטה העתיקה ביותר באירופה עם יותר מ 80,000 סטודנטים מכל רחבי העולם. כתוצאה מכך שופעת בבולוניה בברים, בתי קפה, חנויות קטנות, גלריות, הופעות, חנויות וינטאג ', אמנות רחוב וגרפיטי. בערב משעה 18:00 כולם נפגשים ל"אפריטיבו  באחד הברים הקטנים שתמצאו כאן בשפע לבירה, יין או אפרול שפריץ, שאיתו מוגשים חטיפים קטנים (ולפעמים ארוחות שלמות) או פשוט יושבים בפיאצה, על הרצפה ונהנים מהאוירה, כמו בכל ערב בפיאצה ג'וזפה ורדי ברובע העתיק

יושבים על הרצפה בפיאצה ורדי – בולוניה

השקעות בנדל"ן בבולוניה

הנוכחות המאסיבית של סטודנטים מכל רחבי העולם, מיקומה הגיאוגרפי של העיר והאטרקציות שהיא מספקת הופך את בולוניה גם ליעד מעניין להשקעות בנדל"ן.

שוק הנדל"ן  של בולוניה, הפגין התאוששות טובה במחצית הראשונה של 2016 ומאז ממשיך השוק במגמה זו באופן יציב. כשרמת המחירים בממוצע  לקניה מגיעה כיום ל 3,030 יורו / מ"ר. הביקוש ההולך וגובר לדירות להשכרה שתלוי בעיקר בסטודנטים מציב את המחיר הממוצע להשכרה  כיום על כ  13.90יורו / מ"ר

כמובן, שכעת לאחר ההרס שזרעה מגיפת הקורונה במחוז אמיליה רומניה והסגר ממושך שפגע קשות באזור זה כדאי יהיה להמתין ולראות את תגובתו של שוק הנדל"ן המקומי לאירועים אלו.

כתיבת תגובה