לעשות עסקים באיטליה | מדריך בין-תרבותי

איטליה, כלכלה מפותחת עם שפע של פוטנציאל, אך מאפיינים תרבותיים וביורוקרטיה קשה יכולים להוות לא מעט אתגרים עבור משקיעים ועסקים זרים, וזו הסיבה שעזרה מקומית היא כמעט בגדר חובה כשרוצים לעשות עסקים באיטליה.

mike-l

מייק לובוביץ' | CASITALIS

22 בפברואר 2019 | זמן קריאה: 4 דקות
mike-l

מייק לובוביץ' | CASITALIS

22 בפברואר 2019 | זמן קריאה: 4 דקות

על פי מדד החופש כלכלי משנת 2018, איטליה נמצאת במקום 79 בדירוג הכלכלה החופשית ביותר בעולם. הכלכלה האיטלקית ממשיכה להיות משותקת על ידי התערבות פוליטית, בירוקרטיה, שחיתות, רמות גבוהות של מיסוי, שוק עבודה נוקשה, מערכת משפטית לא יעילה, מסגרת רגולטורית מורכבת והעלות הגבוהה של ניהול עסקים.

למרות התמונה הלא מחמיאה, איטליה היא עדיין שוק מעניין ועשיר ומציעה הזדמנויות עסקיות טובות בתחומים רבים כגון מדעי החיים, טכנולוגיות מידע ותקשורת, אנרגיות מתחדשות, מוצרי צריכה איכותיים, מוצרי אופנה, ומוצרי הנדסה. למעשה, עסקים רבים בישראל מסתכלים על השוק האיטלקי עם עניין רב, אבל גם עם מידה מסוימת של ספקנות ודאגה שכן הם מתקשים להבין איך המדינה פועלת. התרבות האיטלקית, הסביבה העסקית שלה, הדרישות הרגולטוריות והמשפטיות בהחלט שונות מאוד מאלו שבישראל ויכולים להוות אתגר עבור כל חברה זרה המעוניינת להבין כיצד להשיג את היעדים העסקיים שלה באיטליה.

עסקים באיטליה

הבנת חלק מהמאפיינים התרבותיים של החברה האיטלקית מסייעת לעסקים לקיים אינטראקציה יעילה יותר עם עמיתיהם האיטלקיים ומסייעת להתגבר על כמה מהמכשולים שחברות זרות עשויות להתמודד כאשר מנהלים עסקים באיטליה. למשל אחד מרכיבים החשובים ביותר בתרבות העסקית האיטלקית הוא הדגש החזק ששמים האיטלקים על בניית יחסי אמון. נושא זה חשוב במיוחד כאשר ניגשים לעשות עסקים בדרום איטליה באזורים שבהם האנשים מתמקדים במידה ניכרת על הכרויות אישיות ורישות עסקי וחברתי (נטוורקינג). מצד שני, בצפון איטליה, בעוד שנושא זה הינו גורם חיוני אין זה תנאי מוקדם להתקשרות עסקית ובניית האמון יכולה להתבצע בשלבים מאוחרים יותר. הגישה בצפון הינה רשמית ומתמקדת על העסקה בעוד שגישת הדרום הינה אישית ופחות פורמלית. לא משנה היכן אתה נמצא באיטליה, לה בלה פיגורה (bella figura) הינה בעלת חשיבות עליונה. כלומר, התנהגות מכובדת ומנומסת כלפי עמיתך והקפדה על הנורמות המקובלות במדינה ולכן במהלך יצירת הקשר הראשוני, מומלץ לעשות זאת באמצעות נציג מקומי. אשר מכיר היטב את ההרגלים המקומיים ויכול לסייע רבות על מנת להתגבר על מכשולי השפה והבדלי התרבות.

היררכיה וקבלת החלטות

כל ניסיון להגיע להסכמות עם עמיתים איטלקית על נושאים אסטרטגיים עשוי להיות לא יעיל ובזבוז הזמן. באיטליה, קיים אחוז גדול מאוד של חברות קטנות ובינוניות, ואפילו חלק מהתאגידים הגדולים עדיין נשלט על ידי משפחות בודדות (למשל FERRERO, BENETTON, MEDIASET וכו '). בגלל "הנוכחות המשפחתית" החזקה בחברה האיטלקית, כך גם בעסקים, מבני הניהול הם לעתים קרובות חלשים ומאוד היררכיים. רוב ההחלטות, אם לא כולם, נעשות על ידי בעלי העסק, המשפחה או על ידי אנשי מפתח מעטים מאוד בחברה. תהליך קבלת ההחלטות מתקיים לעיתים קרובות מחוץ לפגישות החברה וחדרי המנהלים, באופן לא פורמלי, כאשר ההנהלה מיודעת על החלטות קריטיות מבלי שתהיה למנהלים הזדמנות לבקר את ההחלטה או להציע אלטרנטיבות.

סגנון הניהול האיטלקי הוא גם שונה מאוד. מהסיגנון הישראלי והאנגלו סקסי. לאיטלקים יש כבוד והערצה למקבלי ההחלטות ולמנהיגים. עם זאת, לעתים קרובות כוחו של מנהל נקבעת על סמך מערכות יחסים שיש לאותו מנהל עם ההנהלה הבכירה ו / או הבעלים של העסק. לכן, כמות ניכרת מזמן מושקעת ברישות חברתי (נטוורקינג), שמירה או שיפור היחסים הקיימים עם מקבלי ההחלטות האפקטיבים.

מערכות יחסים ותקשורת

מכיוון מערכות יחסים חשובים מאוד באיטליה, אין להתייחס להשקעה בבניית יחסים (כגון ארוחה עסקית ארוכה שעשוית להראות כאירוע חברתי יותר מאשר קשרי עבודה) כבזבוז של זמן וכסף.

אפקט נוסף של החברה שבה כמעט הכל סובב סביב המשפחה היא כי העובדים אינם ניידים בכלל, ולעתים רחוקות יסכימו לעזוב את הערים שלהם לעבור למקום אחר. כמובן שגישה זו יכולה להיות בעייתית כאשר יש צורך לייעל את החברה ולנסות להעביר עובדים מסניף אחד לסניף אחר הממוקם בעיר אזור אחר. יש תמיד לזכור שחוקי העבודה באיטליה שונים לגמרי מאלו שבישראל.

הדרך שבה האיטלקים מתקשרים שונה מצורת התקשרות והתרבות הישראלית גם אם לפעמים הרושם מטעה. האיטלקים משתמשים ברטוריקה, מרימים את קולם בדיונים ולפעמים נראים דרמטיים. לכאורה, נראה שקיימת סתירה בצורת ההתקשרות של האיטלקים. מצד אחד מקובל מאד לתת מחמאות לעמיתים ולשוחח באופן לא פורמלי ליד מכונת הקפה, ומצד שני האיטלקים שמים דגש רב על תארים רשמיים ויהיו מאד פורמליים במהלך הדיונים עם עמיתיהם. אין זה נדיר שאיטלקי יפנה בהערותיו לעמית השווה לו ועשוי להתעלם מאלו בארגון הנמצאים מתחתיו או הנתפסים על ידו כחסרי השפעה בתוך הארגון.

" חוסר פורמליות נחשבת כחוסר נימוס כל עוד לא קיים קשר עבודה או קשר עסקי המבוסס על אמון. "

לאיטלקים יש מושג אחר אודות דייקנות ויקבלו עיכוב של 15 דקות (או יותר) בתחילת הפגישה. בנוסף, אג'נדות, (אם הם קיימות) מאד גמישות ומאפשרות גם העלאת נושאים שלו נכללו באג'נדה כל זה אפשרי משום שההחלטות נעשות מחוץ לחדר הישיבות על ידי הבעלים של העסק או מקבלי ההחלטות בודדים, ולכן הפגישה בדרך כלל יש ערך אינפורמטיבי בלבד.

האיטלקים הם מאד יצירתיים, אבל היצירתיות לא תמיד הולכת יד ביד עם תהליכים עסקיים. אין זה מספיק לקבל הסכמה בעל פה מעמית מאיטלקי שעלול לתת את הסכמתו רק מתוך נימוס או רצון לסיים את השיחה. ולכן התמדה, שכנוע ומעקב (מילולי ובכתב) הינם מרכיבים חיוניים שמבטיחים יחסי עבודה מוצלחים

איטליה היא מדינה מודרנית, לעומת זאת האיטלקים מסרבים להשתנות ומאד מאושרים עם "הסטטוס קוו". עבור כל שותפות בינלאומית מוצלחת, חשוב לעשות את שיעורי הבית, ולהבין איך השוק עובד תוך דגש על התרבות החברתית והעסקית באיטליה. לעיתים קרובות אני שומע "שהישראלים מאד דומים לאיטלקים" יתכן שכך זה נראה אך הצהרה זאת רחוקה מאד מהמציאות.

כתיבת תגובה